Contenti logo

Open brief - Uitnodiging voor Minister van Werk Zuhal Demir

Minister van Werk, Zuhal Demir, stelt dat het lastig te geloven is dat de dienstenchequebedrijven het moeilijk hebben. Algemeen directeur Hans Bouwen, nodigt haar graag uit om eens langs te komen.

Gepubliceerd op 10 december 2024

Geachte minister,
Beste mevrouw Demir,

We willen u graag uitnodigen om kennis te maken en om samen onze boekhouding en ons beleid grondig door te nemen. We reageren hiermee op uw statement van vorige week.

Wanneer u stelt dat u het moeilijk kan geloven dat dienstenchequebedrijven het moeilijk hebben, is dat voor ons erg lastig om te horen. We werken namelijk met ons ganse team hard om een goeie werkgever én dienstverlener te zijn.

Transparantie en vertrouwen, dat zit in onze kernwaarden. We leggen gerust onze boeken open op tafel. De afgelopen jaren waren erg moeilijk om telkens richting een break-even budget te werken en telkens maakten we weer de oefening: waarop kunnen we besparen? Daar waar mogelijk werkten we aan efficiëntie, maar eerlijk gezegd - verder zien we niet waar we nog grondig op kunnen besparen.

Moeten we gaan beknibbelen in onze begeleiding en opleiding? Terwijl onze medewerkers zoveel recht hebben op én nood hebben aan professionele ondersteuning om de job duurzaam vol te houden. In vertrouwen kunnen samenwerken, dat is niet iets wat er zomaar staat, dat is dagelijks inzetten op verbinding en contact, op warmte en menselijkheid, ook binnen een zekere werkdruk.

We zijn fier dat we samen met onze klanten werk maken van een aangename, veilige, gezonde en ergonomische werkplek. Daarom doen we huisbezoeken, zetten we in op communicatie en werkoverleg. Moeten we dan ons welzijnsbeleid herbekijken?

Of moeten we kosten schrappen in het loonpakket? Minder of geen maaltijdcheques meer voorzien? De hospitalisatieverzekering afschaffen? We hebben vanaf de oprichting steeds gestreefd naar de best mogelijke arbeidsvoorwaarden voor onze huishoudhulpen.

De laatste jaren zien we meer en meer mensen solliciteren, erg talentvolle mensen, maar die het heel moeilijk hebben op de arbeidsmarkt. Zo is meer dan de helft van onze sollicitanten anderstalig. Zij zijn hard nodig in onze sector, want de vraag naar hulp in het huishouden blijft groot. We maken er werk van, om deze mensen duurzame kansen te bieden die ze elders niet krijgen. Desondanks krijgen we hiervoor geen tegemoetkoming meer, maatregelen zoals Activa en Sine zijn de afgelopen jaren quasi volledig afgebouwd, inclusief de RSZ-vermindering. Voor de alternatieve subsidies, komen we als dienstenchequebedrijf niet in aanmerking en concurreren we dus met onze unieke kernwaarden en sociale missie, tegen alle andere spelers.

De inkomsten uit dienstencheques, zijn onvoldoende om onze werking mee te bekostigen. Sinds enkele jaren vragen we een klantenbijdrage - dat is niet omdat we daar rijk van worden, dat is de enige manier om geen structureel verlies te maken. Als we winst zouden maken, dan keren we die in elk geval niet uit. De enigen die beter worden van onze winst, dat zijn onze medewerkers.

Vanaf 1 januari zijn we genoodzaakt om die bijdrage te verhogen. Natuurlijk doen we dit niet graag, we hebben heel wat kwetsbare klanten die het niet gemakkelijk hebben om deze kosten te blijven betalen.

Dus ja, kom gerust eens langs. Wij laten u met plezier onze ganse boekhouding zien en zijn erg benieuwd naar uw suggesties om te schrappen in ons budget.
Wanneer mogen wij u ontvangen?

Met vriendelijke groet,

Hans Bouwen
Algemeen directeur Contenti

Verzonden aan Minister van Werk, Zuhal Demir op 9 december 2024.