Verhoging klantenbijdrage
De huidige klantenbijdrage is niet langer voldoende om alle kosten te dekken. Contenti verhoogt daarom de klantenbijdrage.
Gepubliceerd op 27 november 2024
De nieuwe klantenbijdrage bedraagt voortaan:
- € 2,20 per gepresteerd uur / dienstencheque, zonder korting.
- € 2,00 per gepresteerd uur / dienstencheque, inclusief korting (zie verder).
- Het maximumfactuur blijft: de klantenbijdrage bedraagt maximaal € 125 per kwartaal.
- We rekenen dit bedrag aan per kwartaal. Klanten ontvangen dus een factuur in januari, april, juli en oktober. Zij kunnen ervoor kiezen om te betalen via domiciliering.
Klanten van Contenti krijgen hierover een brief of een e-mail. De nieuwe bedragen gaan voor hen in vanaf 1 januari 2025.
Je kan alle afspraken terugvinden in ons klantenboekje en in onze Algemene Voorwaarden.
Waarom deze verhoging er komt lees je verder bij 'Enkele mogelijke vragen'. Lees zeker verderop onze tips om zo optimaal mogelijk dienstencheques aan te kopen.
Heb je vragen, neem zeker contact op - we helpen je graag verder.
Enkele mogelijke vragen (FAQ)
Waarom is een verhoging nodig?
De belangrijkste reden voor Contenti, is dat begeleidingssubsidies die we eerder kregen wegvallen zonder dat er nieuwe in de plaats kwamen. Zo viel de SINE-subsidie weg (meer dan 250000 euro/jaar) en ook andere voordelen vielen stelselmatig weg. Contenti is een erkende sociale onderneming, echter komen dienstenchequebedrijven niet in aanmerking voor een alternatieve subsidiëring (via Individueel Maatwerk).
Per betaalde dienstencheque ontvangt Contenti een bijdrage van de overheid. Vorig jaar waren er nog signalen dat de overheid de dienstenchequebedrijven meer tegemoet zou komen. Tot nog toe zit er geen tegemoetkoming in de planning. Ook de recente beslissingen van de Vlaamse overheid veranderen niets aan ons budget:
- Afschaffing van de belastingaftrek (fiscaal voordeel): dit is een besparing die enkel de overheid ten goede komt.
- Verhoging van de dienstencheque naar € 10: deze extra euro zou naar extra loon moeten gaan bij de huishoudhulpen. Hoe dit precies zal werken is nog niet duidelijk, maar het gaat in elk geval niet naar de werkgever.
Ondanks deze wijzigingen, willen we blijven werk maken van de best mogelijke arbeidsvoorwaarden voor onze huishoudhulpen, inclusief een begeleiding en opleiding die hen de nodige kansen geeft om deze job te kunnen (blijven) uitoefenen.
Dienstencheques worden duurder én de klantenbijdrage verhoogt: waarom?
De Vlaamse overheid nam twee beslissingen die de dienstencheque duurder maakt:
- Afschaffing van de belastingaftrek (fiscaal voordeel)
- Verhoging van de dienstencheque naar € 10
Deze beslissingen hebben echter geen invloed op ons bedrijfsbudget. Er zijn geen beslissingen genomen die een tegemoetkoming voor dienstenchequebedrijven voorziet. Daarnaast zijn er voor Contenti heel wat subsidies weggevallen (zie boven).
Uiteraard begrijpen we dat dit voor klanten veel is dat er ineens bij komt. Echter, om financieel gezond te blijven, is het verhogen van de klantenbijdrage de enige wijze.
Klantenbijdrage bij de andere bedrijven
De afgelopen jaren zijn bijna alle dienstenchequebedrijven overgegaan tot het aanrekenen van een klantenbijdrage. Er zijn hierin verschillende systemen gangbaar: een bedrag per dienstencheque of een vaste 'abonnementskost'. Dit maakt het iets moeilijker om de bijdragen per bedrijf te vergelijken. We zien een spreiding van ongeveer € 0,60 tot € 5,00 dat per dienstencheque wordt aangerekend.
Waarom een bijdrage per dienstencheque?
Aan elk systeem zijn voor- en nadelen verbonden. Contenti wil graag een zo eerlijk mogelijke kostentoewijzing maken. Daarom kiezen we ervoor om dicht bij de werkelijke kost te blijven en dat is een bijdrage per uur. Klanten betalen dus uitsluitend voor de werkelijk gepresteerde uren een klantenbijdrage. Een uitzondering hierop zijn de uren die niet gepresteerd maar te laat werden geannuleerd.
Waarom geven we een korting?
De verwerking van dienstencheques, facturatie en opvolging, communicatie: dit is allemaal minder tijdrovend indien we dit op een elektronische manier kunnen doen. Deze keuzes betekenen minder werk en zijn dus iets goedkoper: vermits we zo dicht mogelijk bij de werkelijke kost willen blijven, willen we daar dan ook een korting voor aanbieden.
We verplichten onze klanten niets. Je kan kiezen voor een betaling zonder domiciliering, voor communicatie via post en tijdelijk nog voor papieren dienstencheques. In dat geval is de klantenbijdrage iets hoger.
Wat doet Contenti met winsten?
Contenti is eigendom van en wordt bestuurd door lokale overheden in de Kempen. Wij keren geen winsten uit. Alle opbrengsten worden gebruikt voor onze werking. Met het verhogen van de klantenbijdrage beogen we een kostenneutraal resultaat: geen verlies, weinig winst. Verhogen we de klantenbijdrage niet, betekent dit zeker een groot verlies waardoor we teveel zouden moeten snoeien in onze financiële reserves.
Belangrijke tips
- Bestel voor 1 januari 2025 nog extra dienstencheques:
- je koopt deze nog aan de huidige voorwaarden (€ 9 / dienstencheque + fiscaal voordeel). Vanaf 1 januari stijgt de prijs naar € 10 per dienstencheques en verdwijnt het fiscaal voordeel.
- elke volwassene van hetzelfde huishouden kan deze dienstencheques aanvragen en heeft recht op het fiscale voordeel
- een eventueel teveel aan dienstencheques kan je later nog steeds inwisselen
- Maak gebruik van onze korting op de klantenbijdrage: je betaalt € 0,20 per dienstencheque minder wanneer je kiest voor:
- communicatie via e-mail én
- elektronische dienstencheques én
- betaling van de klantenbijdrage via domiciliering
Meer vragen?
Heb je vragen over onze werking of wil je met ons in gesprek gaan? Aarzel niet om contact met ons op te nemen.