Contenti logo

Waardering: de zon voor jouw (werk)relatie

Waardering heeft een ongelooflijk mooi en krachtig effect op mensen. Worden we gewaardeerd, dan groeien we. Letterlijk en figuurlijk.

Gepubliceerd op 27 mei 2019

zonnebloem.jpeg

Waardering als basis: jij maakt het verschil

Voelt een huishoudhulp zich gewaardeerd? Dan is de kans zéér groot dat deze graag bij jou komt poetsen. Bovendien zal jouw hulp wellicht goesting hebben om dat zeer goed te doen. Huishoudhulpen die zich gewaardeerd en gelukkig voelen, zullen hun werk langer kunnen volhouden én doordat ze zich gelukkiger voelen, zullen ze ook minder vaak ziek worden.

Waarderen, dat is niet moeilijk. We doen dat héél vaak zonder dat we erbij stilstaan. Iemand tijd en aandacht geven door te vragen hoe het gaat (met de kinderen, vakantie, hobby, gezondheid,...). Een oprecht complimentje geven of met zorg vertellen wat je niet goed vond*. Ervoor zorgen dat het materiaal en de producten in orde zijn. Begrip tonen wanneer het eens wat moeilijker gaat. Het zijn allemaal kleine dingetjes, waarmee je laat zien 'ik merk jou op, jij bent belangrijk voor mij, jij maakt voor mij het verschil.' Het is dát wat we allemaal graag doen: het verschil maken. We worden graag gezien.

* Ja! Ook wanneer het niet goed gaat, moet dat kunnen gezegd worden. Wij vinden onze 'EN-EN-EN'-methode erg handig.

Waardering als rode draad

Wat aandacht krijgt, groeit!

We kunnen zelf kiezen wat we aandacht geven, maar dat wat we aandacht geven, dat groeit. Geven we aandacht aan iets dat goed gaat, dan zal dat gedrag zich vaker voordoen en meestal wordt dat zelfs nóg beter. Geef jij een bloem warmte, licht, water en wat meststoffen, dan heb je meestal een prachtige bloem die ook lang mooi blijft.

De 3 op 1 regel!

Eigenlijk zou je drie keer oprecht een compliment moeten geven vooraleer je iemand 'kritiek' kan geven. Gemiddeld genomen, kunnen mensen pas constructief met kritiek omgaan wanneer zij minstens 3 keer gehoord hebben waar zij goed in zijn. Dit geldt zo bij kinderen, volwassenen, wellicht ook bij jou en jouw huishoudhulp. Dat verzinnen we niet zelf: in de wetenschap noemt de psycholoog Barbara Frederickson dit met een groot woord de 'positiviteitsratio'.

De waarderingsreflex

Oeps. We vallen regelmatig in de valkuil van 'vanzelfsprekendheid'. We werden gevormd door het idee 'wat goed gaat is normaal, dus moet het niet gezegd worden'. Gelukkig kan je waarderen oefenen.

Denk eens aan: hoe zou het zijn als jouw huishoudhulp niet meer kwam poetsen? Welke verschillen zou je merken? Wat zou je missen?

Wanneer gaf jij laatst nog aandacht aan iets wat je goed vond? Of leuk? Of ontroerde?

Ga je hierover graag eens in gesprek?

Neem contact op met de jobcoach van jouw regio!